moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
WODY LUBELSZCZYZNY (FAKULTET)
WODY LUBELSZCZYZNY (FAKULTET)

Typ zajęć: wykład
Osoby prowadzące: prof. dr hab. Zdzisław Michalczyk, dr Marek Turczyński
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: magisterskie
Semestr: 2
ECTS: 2
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 15
Konsultacje 15
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Studiowanie literatury 10
Przygotowanie do zaliczenia 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 25
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Lubelszczyzna obejmująca międzyrzecze Wisły i Bugu charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem cech środowiska kształtujących stosunki wodne. Występują tu obszary niedoborów i nadwyżek wodnych, których zasobność kształtowana jest przede wszystkim przez czynniki naturalne, a coraz intensywniej modyfikowana działalnością gospodarczą człowieka. Moduł obejmuje wiedzę z zakresu hydrologii regionalnej i kształci umiejętność analizy przestrzennego zróżnicowania czynników środowiska geograficznego.
Pełny opis: Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Usytuowanie Lubelszczyzny na tle podziału hydrograficznego i hydrogeologicznego Polski i Europy. Główne dorzecza i działy wodne.
  2. Naturalna sieć wód powierzchniowych: rzeki jeziora. Obszary podmokłe.
  3. Antropogeniczne uzupełnienia sieci wód powierzchniowych. Rys historyczny. Kanały i rowy melioracyjne. Sztuczne zbiorniki wodne, większe kompleksy stawów, inne akweny.
  4. Specyfika krążenia wód powierzchniowych i podziemnych w regionach Lubelszczyzny
  5. Wody podziemne. Główne zbiorniki wód podziemnych.
  6. Źródła Lubelszczyzny.
  7. Niedobory i nadwyżki wody –przyczyny i skutki. Bilans wodny.
  8. Naturalna dynamika zmian zasobów wody.
  9. Antropogeniczne przekształcenia zasobów wód powierzchniowych i podziemnych. Jakość wód Lubelszczyzny.
  10. Sposoby regulowania zasobów wodnych.
  11. Wykorzystanie zasobów wodnych – historia i perspektywy.
  12. Zasoby wodne Lubelszczyzny w ujęciu regionalnym.
Literatura:
  1. Borowiec J., 1990: Torfowiska Regionu Lubelskiego. PWN, Warszawa, 1-348.
  2. Harasimiuk M., Michalczyk Z., Turczyński M.,(red.) 1998: Jeziora łęczyńsko-włodawskie. Monografia przyrodnicza. Biblioteka Monitoringu Środowiska, UMCS, PIOS, Lublin, 1-210.
  3. Michalczyk Z.(red.) 2001: Źródła Wyżyny Lubelskiej i Roztocza. Wyd. UMCS Lublin, 1-298.
  4. Michalczyk Z., 1986: Warunki występowania i krążenia wód na obszarze Wyżyny Lubelskiej i Roztocza. Wyd. UMCS, Lublin, 1-195.
  5. Michalczyk Z., Wilgat T., 1998: Stosunki wodne Lubelszczyzny. Wyd. UMCS, Lublin, 1-167
  6. Ocena jakości wód rzek, Ocena jakości wód jezior, Ocena jakość wód podz. - Inspekcja Ochrony Środowiska, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Lublinie, http://www.wios.lublin.pl/tiki-custom_home.php
  7. Uziak S., Turski R.,(red.), 2008: Środowisko przyrodnicze Lubelszczyzny. Wyd. LTN, Lublin.
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Zna podstawowe cechy środowiska przyrodniczego Lubelszczyzny wpływające na kształtowanie zasobów wodnych regionu, profil ogólnoakademicki -K_W04, P2A_W01, profil praktyczny K_W04, P2P_W01.
W2. Ma pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu przyrodniczego oraz poszczególnych jego komponentów; profil ogólnoakademicki- K_W03, P2A_W01, profil praktyczny - K_W03, P2P_W01.
W3. Ma poszerzoną wiedzę na temat form działalności człowieka oraz ich wielorakich uwarunkowań oraz konsekwencji przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych; profil ogólnoakademicki- K_W07, S2A_W05, profil praktyczny -K_W07, P2P_W04, S2P_W05
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Wykorzystuje dorobek teoretyczny i empiryczny poszczególnych dziedzin geografii do interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych oraz społecznych i gospodarczych.profil ogólnoakademicki- K_U01, S2A_U02, profil praktyczny -K_U01, S2P_U02
U2. Analizuje i samodzielnie ocenia różne efekty działalności człowieka z zastosowaniem kryteriów ekologicznych oraz społeczno-ekonomicznych; profil ogólnoakademicki- K_U02, S2A_U03, profil praktyczny -K_U02, S2P_U02
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Propaguje wiedzę geograficzną, kreuje pozytywny wizerunek geografii jako dziedziny nauki i wiedzy mającej praktyczne zastosowanie; profil ogólnoakademicki- K_K03, P2A_K01, P2A_K07, profil praktyczny -K_K03, P2P_K01, P2P_K07
Metody i kryteria oceniania: Kolokwium pisemne
Kreatywność i zaangażowanie studenta
Metody dydaktyczne: Wykład problemowy
Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1, W2, W3, U1, U2 - kolokwium pisemne
Wymagania wstępne: brak
Uwagi: